/>

SE&HØR lukker ikke, vi beklager….. :-)

Skrevet af torsdag 1 april 2010

Bookmark and Share

KanDetPasse skrev igår, at ALLER koncernen havde valgt at dreje nøglen på Se og Hør.

Datoen igår var den 1 april og for en god ordens skyld trækker vi hermed historien tilbage.

Se&Hør lukker IKKE – vi beklager… 🙂

Hermed historien som den hed 1 april 2010:
Aller Media A/S, som driver en række magasiner og ugeblade, har besluttet at lukke Se&Hør fra den 1/4-2011, oplyser Allers bestyrelse i en meddelelse til fondsbørsen – og dermed slukkes lyset for en epoke i dansk sladderpresses historie.

Se&Hør har gennem en årrække været Danmarks mest læste ugeblad. Læsertallet er faldet, men ikke så meget at medieverdenen så en lukning som værende truende.

Lukningen skyldes dog heller ikke alene bladets fald i læsere, men nærmere fald i kvalitet og moral. Ifølge meddelelsen mener Aller ganske enkelt ikke man både kan drive et groft angreb på privatlivets fred og en journal om familie fra samme hus: “I forvejen har vi både en hjemmeside der hedder “SlankeDoktor.dk” og et blad der hedder “MAD!” fra samme koncern og det er med til at forstyrre billedet af en troværdig mediekoncern at favne så bredt”, hedder det i fondsmeddelelsen.
“Se&Hør er det sidste års tid blevet nødt til at gå så tæt på kendtes privatliv, at selv vi i bestyrelsen for Aller må sige stop, og derfor tager vi nu konsekvensen på læsernes vegne, da de må have det ligesom os”.

Aller, der også udgiver kryds-og-tværs bladet Frikvarter, oplyser ikke på nuværende tidspunkt om krisen kun rammer Se&Hør eller andre blade også må dreje nøglen om, men situationen er alvorlig understreger ledelsen:
“Det er som om danskerne pludselig er begyndt at tænke sig om, og det besværliggør salget af blandt andet Se&Hør – som jo primært har kunnet sælges til folk, der ikke tager stilling til hvad der er sandt og falsk. Og så spiller det selvfølgelig også en rolle, at ugebladet taber flere og flere sager og dermed kan risikere at forværre koncernens likviditet på sigt”, siger Betina Aller via en sattelittelefon fra Nordpolen.

Dansk Journalistforbund beklager de mange fyringer, der bliver resultatet af Se&Hørs lukning. Forbundets formand Mogens Blicher Bjerregaard siger til Ritzau, at journalister fra Se&Hør ikke er i høj kurs og derfor bliver svære at få afsat til andre arbejdspladser, men at forbundet agter at igangsætte en større efteruddannelse, der blandt andet vil kunne give fastansætelse på Frikvarter. Fokus på kurset bliver retstavning og retfærdighed: “Vi er glade for at Aller selv vil genansætte en række af de fyrede medarbejdere på deres kryds og tværs-aktiviteter, men ved at vi alligevel kommer til at stå tilbage med en række papparazzi-fotografer og enkelte navne med for mange pressenævnssager. Vi vil forsøge at få dem til Ekstra-Bladet, men situationen er alvorlig”, siger formanden.

På Christiansborg jubler man i krogene, da man har holdt hemmelige møder om et bredt forlig i folketinget, der skulle begrænse ytringsfriheden for danske journalister på baggrund af den stil, som Se&Hør er bannerførere for, men som en række danske medier har kopieret når de vælger at citere direkte fra Se&Hør uden selv at dokumentere påstanden.

Pressens minister Lars Løkke Rasmussen sagde torsdag på det ugentlige pressemøde, at “vi nu må se tiden an, for at se om lukningen af ugebladet vil få den danske presse til igen at opføre sig ordentligt – og skulle det ske, vil det brede forlig i stedet samle sig om at få lukket pressenævnet, som bliver arbejdsløse. Det kunne jo være rart, om vi havde en presse der tænkte på både moral og etik, fremfor pengepungen. Men lad os nu se tiden an”, sluttede statsministeren.

Se&Hør har været udgivet gennem 71 år, de første år som “Det Ny Radioblad”
– men siden 1953 har bladet haft det navn, som vi siden har elsket at hade – Se&Hør.

Se&Hør solgte i 1980erne og 90erne omkring 350.000 eksemplarer hver uge, men er her den 1 april nede på omkring 190.000

/Jeppe Søe – Redaktør