/>

Billed-Bladet gætter sandheden

Skrevet af onsdag 25 august 2010

Bookmark and Share

For nogle vil det komme som en overraskelse at etikken er SÅ lav. Andre vil sidde tilbage med et “selvfølgelig gør de da det” – men alle bør både tænke og handle på historien om, at Billed Bladet har udgivet en reportage fra et bryllup, før bryllupppet har fundet sted.

Onsdag den 25 august kunne man få fat i Billed-Bladet, der altid ankommer til kioskerne dagen før udgivelsesdagen torsdag. I bladet er en 6 siders reportage fra et royalt bryllup i Grækenland med billeder af deltagerne og beskrivelser af det “fantastiske bryllup”.

Problemet er selvfølgelig, at det hele er rent gætværk. Brylluppet var først onsdag aften – altså samme aften som reportagen kunne læses i det allerede trykte blad.

Uanset at man må sige, at både gætværk og chancer er noget ugeblade ofte tager, så er denne så tydeligt et brud på alle journalistiske regler, at man selvfølgelig bliver nødt til at fyre både journalister bag historien og chefredaktøren. Ellers må man nu beviseligt konstatere, at Billed-Bladet er så svagt og utroværdig en pamflet, at folk bør overveje om de vil bruge penge på direkte opspind og løgne.

Vi har nu beviset for, at man – ihvertfald på Billed-Bladet, har både enkelte journalister og en redaktør, der trykker på knappen for en historie, som de ved er løgn fra ende til anden. En beskrivelse af virkeligheden, der ikke er skabt for det journalistiske indhold – men skabt, for at kunne sælge ugebladet i konkurrencens hårde marked.

Inde i bladet kan man blandt andet læse følgende:
“(Brylluppet) var i mere end en forstand en uforglemmelig oplevelse for prinsesse Marie. Vielsen var smuk og bevægende, men det var også fantastisk for Marie at blive en del af den absolutte kongelige inderkreds”
.
Der står også at:
“Marie og Mary så ud til at nyde hinandens selskab”.
Alt sammen skrevet inden tirsdag, hvor Billed-Bladet går i trykken – og altså dermed 2 døgn før brylluppet overhovedet var igang.

Man kan så mene, at det jo bare er småting og kun handler om et kongeligt bryllup. Men det er samme journalister og chefredaktør, der i næste uge måske hænger nogle ud i væsentlige historier for offerets virke og liv. Denne historie viser, hvilken etik hvormed man redigerer Billed-Bladet – og det bør man fremover huske, hvergang man åbner bladet. Endnu bedre burde alle boycotte dette totale brud på anstændighed og journalistisk etik og moral.

Det er dagbladet B.T. der satte historien stort op onsdag den 26. Måske avisen selv skulle overveje de mange gange, hvor de lægger deres troværdighed til ugeblade. Sjovt nok skriver BT.dk på samme dag citathistorie fra et andet ugeblad om den såkaldte “Penis-Michael”, som han åbenbart nu moppe-agtigt har fået tilnavnet. Og denne historie er direkte taget fra et ugeblad og altså herefter spredt via samme B.T., der latterliggør Billed-Bladet for rent gætværk.

En ting er, at alle læsere af ugeblade snart må vågne op og se spåkuglens løgne i øjnene – en anden er, at aviserne må tage stilling til, om de vil lægge navn til at viderebringe historier fra ugebladene hver eneste onsdag de får fat i et dugfriskt eksemplar. Aviserne må i hvert fald vælge om de vil latterliggøre dem – eller tage dem seriøst. Kombinationen må være umulig.

/Jeppe Søe, redaktør KanDetPasse.dk